Новость из категории: Інформація

Порядок розгляду звернень громадян в умовах реформування органів прокуратури

Одним із важливих напрямів діяльності органів прокуратури України є розгляд звернень. Ця робота спрямована на реальний захист прав і свобод людини та громадянина, зміцнення законності та правопорядку в державі.

Порядок розгляду звернень громадян в умовах реформування органів прокуратури

З набранням чинності 26 жовтня 2014 року окремих положень нового Закону України «Про прокуратуру» прокуратура позбавлена права проводити перевірки за заявами та скаргами, які вирішувалися в межах цієї функції шляхом витребування матеріалів, призначення ревізій, виділення спеціалістів, отримання доступу до документів, відібрання пояснень осіб, винесення документів прокурорського реагування. Представницька функція органів прокуратури також обмежена, оскільки відповідно до ст. 23 нового Закону «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді інтересів громадянина (громадянина України, іноземця або особи без громадянства) у випадках, якщо така особа не спроможна самостійно захистити свої порушені чи оспорювані права або реалізувати процесуальні повноваження через недосягнення повноліття, недієздатність або обмежену дієздатність, а законні представники або органи, яким законом надано право захищати права, свободи та інтереси такої особи, не здійснюють або неналежним чином здійснюють її захист. Однак до прокуратури продовжує надходити значна кількість звернень, вирішення яких не входить до компетенції прокуратури. Так, Глухівською міжрайонною прокуратурою (з 15.12.2015 – Глухівським відділом Шосткинської місцевої прокуратури) у 2015 році розглянуто 170 звернень, з яких більше третини на підставі ст. 7 Закону України «Про звернення громадян» прокуратурою надіслані для розгляду в органи, до компетенції яких належить їх вирішення.

Водночас, втрачання часу на їх вивчення, перенаправлення до уповноважених органів, інформування заявника позбавляє можливості оперативного поновлення порушених прав громадян. Майже половину від всієї кількості розглянутих звернень становлять скарги з питань досудового розслідування. За загальним правилом рішення, дії та бездіяльність слідчого та прокурора під час досудового розслідування (ст.303-307 КПК України) оскаржуються до слідчого судді. Однак, як учасники процесу, так і особи, які не є стороною у кримінальному провадженні, ігноруючи встановлений порядок, надсилають звернення на адресу керівників прокуратур або до прокуратури області. У кожному такому випадку за результатами розгляду автору звернення надається роз’яснення положень кримінального процесуального законодавства.

Слід зазначити, що до прокурора можна оскаржити такі дії та рішення: - прокурору, який здійснює процесуальне керівництво – постанову слідчого про закриття кримінального провадження упродовж десяти днів з моменту отримання заявником, потерпілим копії постанови (ч.5 ст284 КПК України). Можливість подальшого оскарження цього рішення прокурора прокурору вищого рівня кодексом не передбачена; - прокурору вищого рівня – недотримання розумних строків слідчим, прокурором під час досудового розслідування (стаття 308 КПК України). Звертаючись із письмовою заявою до прокуратури, необхідно дотримуватись вимог статті 5 Закону України "Про звернення громадян". Зокрема, обов'язково необхідно зазначити прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання громадянина, вказати суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги. Звернення в інтересах громадянина може бути подано іншою особою, трудовим колективом або організацією, яка здійснює правозахисну діяльність, що отримали від громадянина відповідні повноваження, оформлені згідно з чинним законодавством. Звернення в інтересах неповнолітніх і недієздатних осіб подаються їх законними представниками.

Слід зазначити, що у зв'язку із набранням чинності змін до статті 5 Закону України «Про звернення громадян» розширено шляхи надходження звернень до відповідних органів, уповноважених їх розглядати, а саме, за допомогою засобів телефонного та електронного зв'язку. Телефон Глухівського відділу Шосткинської місцевої прокуратури (05444) 23023. Телефон «гарячої лінії» Шосткинської місцевої прокуратури (05449) 2-20-31; 4-70-54. Електронна адреса Шосткинської місцевої прокуратури для звернень громадян: zvn.shostka@prokuratura.sumy.ua

Інформацію надав: Начальник Глухівського відділу Шосткинської місцевої прокуратури юрист 1 класу Ю.В.Герасименко

Поделиться в соцсетях:

Нашли ошибку в статье ? Выделите слово/несколько слов и нажмите Ctrl+Enter

Похожие новости