Соборний храм гетьманської столиці
У центрі міста Глухова, на Соборному майдані, розташований Миколаївський храм. Ця велична споруда «відіграє композиційну роль головної містобудівної домінанти міста Глухова». У поєднанні з Трьох-Анастасіївською та Спасо-Преображенською церквами, він створює логічно впорядкований об’ємний простір. Містобудівний ансамбль трьох центральних міських майданів, де розташовані ці храми, формувався упродовж трьох століть і зберіг донині свою неповторність і основні композиційно-просторові параметри. Це визначна пам’ятка українського національного містобудування, що з 1994 р. стала центральним об’єктом охорони Державного історико-культурного заповідника у м.Глухові.Тут, перед західним і південним фасадами Миколаївської церкви, на
Радному майдані (нині Соборний майдан), обирали гетьманів України: у
1708 р. – Івана Скоропадського, у 1727 р. – Данила Апостола, у 1750 р. –
Кирила Розумовського; тут листопадовими днями 1708 р. відбувалась
символічна смертна кара Івана Мазепи… Тут у квітні 1845 р. побував Тарас
Шевченко, котрий у повісті «Капітанша» згадує історичні пам’ятки
колишньої гетьманської столиці: Напившись чаю, ми погуторили ще трохи,
одяглись і поїхали в місто, в історичний Миколаївський собор «Діяння»
слухати… погода (що досить рідко трапляється в цю пору року) була гарна,
вулиці були майже сухими, і я пішов вештатись містом, шукаючи те місце,
де стояла малоросійська колегія і де стояв палац гетьмана
Скоропадського…
Але де ж той майдан? Де той палац? Де колегія з її кровожерливим
чудовиськом – таємною канцелярією? Де все це? І сліду не зосталось!
Дивно! А все це так недавно, так відчутно! Сто років якихось майнуло, і
Глухів із резиденції малоросійських гетьманів зробився «пошлим»
повітовим містечком».
Згідно з умовами замовників, «записний государів майстер кам’яної справи» Матвій Єфимов (у двох інших українських контрактах він значиться як «пан Матвій Єфимович») повинен був споруджувати храми у національних українських традиціях, з чітко вираженим трьохчасним поділом і встановленням бань на одній осі. До цього він з цією ж артіллю будував церкву Св.Миколи у Стародубі та Михайлівську в Глухові, тобто набув практичного досвіду будівництва українських храмів. Первісно церква була тридільною, триверхою, з двозаломним центральним верхом. Верхи над вівтарем і бабинцем були глухими, декоративними. Трьохбанність вздовж осі, як і тотожність східної і західної частин, - це традиційний для України стиль, характерний ще для дерев’яних сакральних споруд. Центральна частина в плані храму – це дещо розтягнутий у поперечній осі восьмикутник, площею 91,73 м2, висотою до замку зводу бані 24,48 м, з розташованими у два ряди дванадцятьма вікнами. Вівтар – п’ятигранний, площею 33,2 м2, освітлений чотирма вікнами, що розташовані на досить значній висоті. У стінах вівтаря – ніші різних розмірів, що служать за шафи. З центральною частиною храму вівтар з’єднується широкою на півциркульною аркою, яка розділена опорними цегляними стовпами на три прольоти, що відповідають трьом двірним отворам іконостасу.
Бабинець у плані прямокутний, площею 35,68 м2. Він з’єднується з центральною частиною храму двохярусною півциркульною аркою, з прилаштованими на рівні верхнього ярусу хорами, на які ведуть сходинки у північній стіні бабинця. У будівлі переважають вертикальні параметри: висота центрального верху від підлоги до зеніту – 30 м. Перехід від великого восьмерика до восьмигранного барабану, як і у Стародубському соборі, здійснено за допомогою зводу у вигляді напівзрізаного пірамідального шатра. Баштоподібна композиція церкви у певній мірі подібна до Покровського собору в Харкові, де зв'язок з властивими українському народному архітектурному будівництву дерев’яних церковних споруд цілком очевидний. Споруджена на центральному майдані Глухова Миколаївська церква доступна оглядові з усіх сторін і справляє неповторне враження своєю монументальністю і благородними формами. Всі пропорції вдало віднайдено, все в архітектурі храму довершене й вишукане… Всередині храм весь заповнений світлом, яке щедро ллється зверху із великих вікон верхнього восьмерика та дванадцяти вікон нижнього. Під час вранішнього Богослужіння проміння сонця золотим сяйвом освітлює вівтар, і тільки бабинець з його внутристінними сходинками схований у тіні. Акустика у храмі настільки гарна, що навіть неголосне читання проповіді чи співу виразно чути у всіх приміщеннях, навіть численних притворах, ризницях, тамбурах, відлунює під зводами бань. У 1871 р. за проектом місцевого архітектора А.Гросса до бабинця із західного боку прибудували притвор, увінчаний високою дзвіницею з ярусним верхом.
Іконостас Миколаївської церкви замість первісного, що згорів у пожежі 1748 р. був замінений: він займає ширину центрального компартаменту церкви. Так характеризується за описом 1854 р. «перед вівтарний іконостас різної роботи з двох ярусів з вісьмома колонами визолоченими. Царські ворота із сяєвом різної роботи визолочені, старі, із зображенням чотирьох євангелістів, і в півколі сяйва Благовіщення Пресвятої Богородиці. У 1864 р. поставлено новий іконостас, п’ятиярусний. Більшість ікон у цьому іконостасі належало пензлю художника – італійця Паоло Нерушеллі, котрий підписувався на український манер як П.Неруш. Дві ікони, котрі Не руш створив для приватних осіб, зберігаються у музеях Києва. Це – «Моління на чашу» і «Собор архангела Михаїла та інших безплотних сил».
Миколаївська церква найдавніша архітектурна споруда м.Глухова, колишньої гетьманської столиці «свідок багатьох історичних подій». Вона сприймається не тільки як храм-пам’ятник, а в більшій мірі, як щось загадкове, як прекрасна таємниця неприступного дивовижного світу мистецької довершеності, в який треба проникнути, щоб по-справжньому зрозуміти суть речей, щоб прозріти. А «для того, щоб прозріти, – радить К.Паустовський, – треба не тільки дивитися на всі боки. Треба навчитися бачити… Як бачити… - цьому можуть навчити нас художники. Вони бачать краще від нас. І вони вміють пам’ятати побачене.