"Мертві душі" у списках виборців?......
Сьогодні, незадовго до проведення виборів у Верховну раду, хотілось би обговорити проблему, яка існує в Україні вже майже з десяток років . Кожен раз, коли українці бажають виконати свій громадянський обов’язок під час виборчого процесу, вони натикаються на одні й ті ж самі граблі – невідповідність даних, зазначених у списках виборців. Гучні звинувачення та емоційні обурення сипляться на голову членів дільничних виборчих комісій та працівників, які безпосередньо займаються списками.
Тож, варто відверто поговорити про існуючу проблему та спробувати вирішити її разом. Мабуть, мешканці нашого міста чули і знають про те, що в Глухові функції обліку громадян, які мають право брати участь у виборах, виконує відділ ведення державного реєстру виборців Глухівської міської ради, що знаходиться по вулиці Спаській. То, що ж це таке та «з чим його їдять?
Вікіпедія містить наступну інформацію. Державний реєстр виборців (ДРВ) — автоматизована інформаційно-телекомунікаційнасистема ( банк даних), призначена для зберігання, обробки даних, які містять передбачені Законом України «Про Державний реєстр виборців» відомості, та користування ними, створена Центральною виборчою комісією [1] для забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України (виборців). Як єдина база даних, доступ до якої здійснюється через закриту мережу, почав діяти з березня 2009 року (найкращий IT проект України 2009 року). Раніше існував у вигляді локальної інформаційно-аналітичної підсистеми «Списки виборців» , що була встановлена в кожному відділі ведення реєстру.
Спробую пояснити, як працює ця далеко непроста система, та які були допущені помилки розробниками законодавчої ініціативи, що була покликана спростити ведення обліку громадян, але в певних її аспектах навпаки – створила низку перепон.
Багато років тому мені довелось починати формування списків виборців у Глухові. Сама робота по занесенню персональної інформації громадян до електронної системи передбачала використання бази даних тоді ще так званих «Паспортних столів». Але, як то часто трапляється, законотворці далекі від роботи на місцях, тому їхні добрі наміри дуже часто мають невтішні наслідки вже під час реалізації створених ними проектів. Так, ніхто з них не передбачив того, що реєстрація місця проживання людей містилась в архіві, який ніколи і ніхто не оновлював. Тобто, взаємодії між органом реєстрації місця проживання та органом реєстрації цивільного стану громадян тоді не було. Тому, до списків виборців потрапили і померлі, і ті, хто змінили прізвище тощо. Допущених помилок було чимало, адже інформація містилась на паперових картках, і не завжди можна було розібрати правильне написання ПІБ, чи то даних про народження та проживання. І саме ці відомості стали фундаментом для створення єдиної бази даних державного реєстру виборців. На заклики прийти й перевірити свої персональні дані та дані членів своєї родини мешканці міста не відгукнулись. І навіть, через багато років уже по тому вони дуже кволо проявляють активність у цьому напрямку. І така ситуація зберігається впродовж тривалого часу не лише в Глухові, а й на всій території України.
Також, необхідно пояснити, як нині вносяться дані про осіб до реєстру. Обмін інформацією про тих, хто змінив місце реєстрації, чи то прізвище, або ж набув права обирати, чи помер, відбувається в автоматичному режимі. Працівники органів та установ, які зареєстрували зміни, подають до відділу ведення державного реєстру інформацію на електронних носіях. Спеціалісти відділу завантажують її в базу даних, іншого не передбачено. І якщо в такому поданні допущено хоча б одну помилку, то система цю людину не розпізнає, вона не може її ідентифікувати. В результаті, виникає багато неточностей та непорозумінь. Потрібно усвідомлювати, що робота людей, які працюють над списками надзвичайно кропітка і потребує терпіння, зосередженості й уваги. Не все залежить лише від них. Також, варто зауважити, що Державний реєстр виборців функціонує на постійній основі незалежно від наявності, чи відсутності виборчих процесів в Україні.
Безперечно, в читача виникне запитання: «Чому ніхто не може змінити цю ситуацію, адже вже давно потрібно навести порядок і не провокувати людей на фантазії щодо навмисного занесення покійників до списку з метою вчинення фальсифікацій під час виборчого процесу?». Таке питання не один раз виникало і в мене. Але щодо внесення та видалення громадян із реєстру виборців є певні і доволі жорсткі вимоги. Невірні відомості та допущені технічні помилки необхідно звірити з оригіналом документів. А для того, щоб видалити вже давним-давно померлого небіжчика, потрібне письмове звернення його родичів та свідоцтво про смерть. Будь-яку зміну, що вносять в реєстр спеціалісти відділу, контролює Центральна виборча комісія. Тому, наявність документів, згідно яких необхідно зробити виправлення, обов’язкова.
Підводячи підсумки, хочу звернутись до виборців. Шановні громадяни! Я повністю згодна з тим , що виготовлення зайвих бюлетенів дає можливість деяким нечесним політикам вдаватись до фальшування результатів виборів. І я підтримую думку громадськості, що списки мусять бути звірені й виправлені. Але без ініціативи самих виборців зробити це буде практично неможливо. Зазвичай, ми завжди намагаємось як найшвидше відвідати управління соц.захисту, щоб подати документи для призначення субсидії, чи то соціальної допомоги, але нехтуємо своїм основним правом – правом вибору, бо звертаємось по допомогу вже надто пізно, коли списки вже сформовані для друку бюлетенів. Тому, для того, щоб забезпечити чесне й прозоре волевиялення під час наступного туру президентських перегонів, і уникнути непорозумінь у майбутньому, пропоную кожному з вас перевірити свої персональні дані. Для цього необхідно звернутися особисто до відділу ведення Державного реєстру виборців міської ради за адресою: вул. Спаська 15, І поверх. З собою мати паспорт громадянина України або тимчасове посвідчення громадянина України (якщо особа нещодавно набула громадянства України). Виборець, який постійно не здатний пересуватися самостійно, може уповноважити на таке звернення іншу особу. Також виборці мають можливість перевірити свої персональні дані через особистий кабінет виборця, який розміщений на порталі Державного реєстру виборців в мережі інтернет за посиланням: www.drv.gov.ua . За додатковою інформацією можна зателефонувати за номером 05444- 2-60-06, 05444- 2-40-15.