Новость из категории: Культура

Свято Сіверщини на глухівській землі

Минулої п’ятниці , шостого вересня, Глухів вдруге поспіль прийняв другий фестиваль етнокультури та народних промислів «Сівер – етно – фест 2019».

На десяту у садово – парковій зоні навколо головного корпусу Національного заповідника «Глухів» зібралися сотні глухівчан та гостей, безпосередніх учасників фестивалю: ремісників, майстрів, аматорів сцени. Під склепінням старих садових та декоративних дерев розмістилися навіси та рундуки з різноманітною продукцією, сценічний майданчик. Для глядачів перед ним порозкладали невеликі тюки соломи та начесаного льону; було й декілька старовинних селянських «диванів» з пофарбованої деревини. На рундуках - все що душі завгодно: від іграшок і сувенірів до хмільної медовухи, виготовленої за старовинними рецептами. Про це, однак, піде трохи далі.

На відкритті народ привітали директор заповідника Ірина МОШИК, та керуюча справами виконавчого комітету міської ради Олена ГАВРИЛЬЧЕНКО. А ось що зазначив, звертаючись до присутніх виконавчий директор фестивалю Сергій ЗОЗУЛЯ:

 

- Проводячи перший, минулорічний, фестиваль, ми дуже побоювалися, щоб він не став отим самим гливким млинцем. Сьогодні вже розпочинаємо другий. Сподіваюсь, відвідавши його, проведете час з задоволенням, вам буде, дійсно, весело й цікаво, отримаєте безліч позитивних емоцій, і повезете їх по всім куточкам Сіверщини, й далі. Особисто мені дуже приємно, наприклад, коли порівнюю деякі минулорічні показники з нинішніми: тоді на «Сівер – фест» завітало п`ять чи шість колективів, нині – більше двадцяти.

Ми вдячні всім, хто підтримав ідею етно-фесту: і майстрам, і заповідникам, які вперше прислали сюди своїх представників, і, сподіваюсь, надалі співробітничатимуть у шляхетній справі відродження та розвитку народних традицій Сіверського краю.

Заспів святу, в усіх розуміннях, робили фольклорні колективи. Почесне право виступити першим надали «Вербиченькі» з Чернєвого. Його керівник –

Марія Михайлівна ХАРЧЕНКО у вступному слові зазначила:

 

- Ми співаємо не всі разом, але з 1985 року. Були різні люди: одні йшли, інші приходили їм на заміну. Зараз знову прийняли до себе молодих співаків – словом, життя продовжується. І ми рухаємося, продовжуючи себе, з піснею по життю.

Чернівський хоровий колектив виконав на біс безсмертний хіт – таку собі візитівку вітчизняного фольклорного співу «Яром, яром долиною…»

Далі поспілкувалися з деякими майстровитими учасниками. Найколоритнішим з них, як на автора, був Сергій РУБАНИК з Макового, котрий привіз на фестиваль свої меди. Ось що він розповів про себе:

- Виводжу пасіку під Землянку. В нашому роду від віку всі були або пасічниками, або коновалами, по іншій лінії родоводу – мали свій ліс. Я ось теж: лікар за дипломом, але без бджіл, коней, лісу не уявляю свого життя. Завершую вже двадцять другий пасічний сезон, восьмий рік відроджую культуру споживання медових напоїв. Зараз у мене в асортименті п`ять їх різновидів. Виготовляю виключно з натуральних компонентів: окрім меду – наші фрукти, натуральні соки, поліські трави; міцність – 13 – 15 градусів, спиртова основа добута винятково шляхом натурального бродіння, на диких расах дріжджів, тобто виводиться спочатку культура, а потім – то вже є таїнство, працювати з живим … Загалом переконався, особливо після того як взяв участь у міжнародному конкурсі медоварів, де вдостоївся срібла, що ставленими медами займається дуже небагато людей – практично одиниці…

Зараз зосереджений на відстоюванні цілості природи нашого краю. На жаль, останнім часом йде масований наступ агроінвесторів на ліси, що з`явилися на закинутих років двадцять тому ланів. Там природа сама себе відновила, насадження з зімкнутими кронами, а тут приїхали дядьки, викорчували все, розорали грунт, і насадили кукурудзи, а наступного року соняшник, а потім знову кукурудзу … Декілька років – і знесилена земля знову піде під бур’ян. Ніхто не дотримується жодних сівозмін, те й закону немає жодного про ті сівозміни – скільки шукав, так ніде й не знайшов.

Тут від когось, з-за моєї спиною, почулося заперечення: «Чому ж немає, є такий закон!». Повернувся – побачив відомого сільгоспкерівника Надію ВАЙЛО. Вона не стала полемізувати з маститим бджолярем, попрохала його розповісти про свої вироби, і, врешті-решт, придбала в нього пляшечку меду за 180 гривень.

Всі, звісно, чекали на вихід відомого українського виконавця автентичного співу Тараса КОМПАНІЧЕНКА. Він з`явився близько чотирнадцятої, й у невимушеній манері розповів про свою творчість, український народний спів, який, всупереч усталеній думці про домінуючу роль колективного натхнення мас у творенні вражаючого уяву – близько мільйона як це зараз модно казати, синглів - більш ніж у будь-якого іншого народу - включає й помітний авторський компонент. Серед сузір’я творців речей, що за своїм рівнем не поступаються, скажімо, сонетам Шекспіра – імена таких наших світочів як Іван Вишенський, Григорій Сковорода, Михайло Петренко, Леонід Глібов, і, звичайно ж – Кобзар, Тарас Григорович Шевченко. Після цієї невимушеної імпровізованої лекції він почав співати, акомпануючи на класичній бандурі (потім брав і т. зв. старосвітську). Прозвучало в його виконанні і знаменита De libertate (Про свободу) на слова Григорія Сковороди, де, між іншим, були й такі рядки:

Що є свобода? Добро в ній якеє? 
Кажуть, неначе воно золотеє?
Ні ж бо, не злотне: зрівнявши все злото, 
Проти свободи воно лиш болото. 
О, якби в дурні мені не пошитись, 
Щоб без свободи не міг я лишитись.

Свобода, як відомо, починається з усвідомлення того, хто ми є, звідкіля прийшли, і куди йдемо, себто свого родового коріння. Цій же меті послуговує й глухівський Сівер – етно – фест. Тож пісня пожвавила відчуття гармонії, навіяне тим, що було явлене на цьому фестивалі.

Андрій КОВАЛЕНКО

Фото Романа Матющенка



Поделиться в соцсетях:

Нашли ошибку в статье ? Выделите слово/несколько слов и нажмите Ctrl+Enter

Похожие новости