Новий ЦНАП у Глухові на стадії завершення
Важливе місце серед пріоритетних напрямків розвитку місцевого самоврядування в Україні, безумовно, займає розвиток мережі центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП).
Їх ідея полягає в наданні можливості людям оформлювати потрібні їм документи в єдиному центрі, що слугує свого роду майданчиком для взаємодії суспільства та влади у форматі «запит – відповідь – послуга». У статті 12 Закону України «Про адміністративні послуги» прописано, що Центр надання адміністративних послуг має функціонувати як постійно діючий робочий орган або структурний підрозділ місцевої державної адміністрації чи органу місцевого самоврядування.
У глухівській громаді ЦНАП є структурною складовою виконкому міської ради, будучи, по суті, єдиним сервісним центром з надання точкових послуг мешканцям Глухова та прилеглих сіл. Тут працюють чотири адміністратори на чолі з начальником відділу, окремо - адміністратор відділеного робочого місця та оператор з обробки інформації, комп’ютерного та програмного забезпечення. У структурі центру також сектор з питань державної реєстрації у складі двох державних реєстраторів та завідувача, та ще один – ведення реєстру територіальної громади (завідувач + два головних спеціаліста). Зазначимо, що робочий графік глухівського ЦНАПу, на відміну від багатьох інших установ, охоплює також і суботу, а о середі подовжується до 20:00, замість звичних 17:15, і 16:00 напередодні вихідних. Такий режим роботи є оптимальним саме для мешканців громади, котрі через робочу завантаженість не завжди в змозі можливість отримати адміністративні послуги, оформити потрібні документи у будні.
Робота глухівського ЦНАПУ, звичайно, багатопланова, і включає в себе, без перебільшення, грандіозний обсяг завдань. На першому місці тут, звичайно, сприяння розвитку громадянського суспільства, і забезпечення прав громадян на звернення до органів місцевого самоврядування. Це включає постійну організацію роботи зі зверненнями, задля, окрім усього іншого і для моніторингу додержання законодавства з питань звернень громадян у виконавчих органах міської ради , виявлення причин, що породжують звернення, подальшого внесення пропозицій щодо розв’язання найбільш актуальних проблем, забезпечення оперативного реагування на порушені заявниками питання за допомогою засобів телекомунікації тощо.
Важливий, можна сказати класичний компонент діяльності ЦНАП – організація особистого прийому громадян, з оприлюдненням графіків прийомів місцевими керівниками й інформуванням про них. Чимдалі актуальнішим стає і забезпечення, спрощення доступу до публічної інформації, де на першому місці, безумовно, дотримання термінів розгляду запитів на отримання публічної інформації та інформування населення про стан роботи зі зверненнями, що надходять до виконавчого комітету. Треба звичайно згадати й забезпечення реалізації державної політики у сфері надання адміністративних послуг та оптимізацію їх надання, що включає покращення матеріально - технічного забезпечення ЦНАП, створення комфортних умов для отримання та надання адміністративних і максимальної кількості комплексних базових послуг в одному місці, підвищення обізнаності людей про роботу Центру.
Реалізація цих і низки інших завдань вимагає принципових змін у самій системі надання адміністративних послуг. Для цього Глухівська міська рада затвердила 2020 року дворічну концепцію розвитку системи надання адміністративних послуг та модернізації ЦНАП. До цього, як визнають її автори, міське керівництво спонукали такі обставини:
- суб’єкти надання адміністративних послуг розміщені в різних приміщеннях, що спричинює затягування часу отримання адмінпослуг через необхідність звертатися до різних служб та підрозділів виконавчої влади;
- обмеженість в останніх з часом для прийому;
- відсутність достатньої інформації щодо порядку надання адміністративних послуг;
- різноманітні, не пов’язані між собою бази даних;
- відсутність єдиної системи взаємодії органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо надання адміністративних послуг;
- недостатній організаційний та технічний рівень комунікацій між надавачами адміністративних послуг, відкритої та зрозумілої інформації щодо них; --
- відсутність моніторингу якості надання адмінпослуг.
Отже є об’єктивна потреба в забезпеченні відкритості місцевого самоврядування у Глухові та створенні комфортних умов для клієнтури ЦНАПу. На заваді цьому, окрім згаданих недоліків, стояли також відсутність належного облаштування приміщення ЦНАП, де можна працювати за принципом «відкритого офісу» та «єдиного вікна», недосконала матеріально-технічна база та ресурсне забезпечення ЦНАП, відсутність програмного забезпечення, інформації про роботу Центру та його послуги, супутніх послуг (зокрема можливість здійснити банківські платежі через термінал), слабка взаємодія ЦНАП та структурних підрозділів виконавчої влади. Для їх усунення, забезпечення повноцінної діяльності Центру надання адмінпослуг було передбачено, насамперед, «фізичне створення сучасного ЦНАП за принципом єдиного відкритого офісу», створення окремого розділу ЦНАП на сайті міської ради, електронної системи внутрішнього обігу документів, придбання обладнання для надання паспортних послуг, професійна підготовка та перепідготовка персоналу, підвищення кваліфікації, й низку інших запроваджень.
Тут, безумовно, був врахований і досвід попередніх років, сповнених драматичним протистоянням різних політичних сил у Глухівській міській раді. Справа в тому, що перші кроки для створення сучасного Центру надання адміністративних послуг здійснювалися ще за часів головування Мішеля ТЕРЕЩЕНКА. Тоді, зокрема, було налагоджено партнерські зв’язки з регіональним представництвом Програми «U-LEAD з Європою», розпочато пристосування для потреб центру приміщень колишнього районного відділення Пенсійного фонду. Все це, однак, не отримало належного продовження, через політичне протистояння. Після місцевих виборів, з приходом чинного керівника громади, досвідченого менеджера Надії ВАЙЛО, змінами в адміністративній системі, формуванням окремої Глухівської ОТГ, з’явилася нарешті можливість довести до фінальної стадії побудову повноцінної сучасної системи надання адміністративних послуг на Глухівщині. Вже завершено ремонт приміщення для ЦНАПу, готове до роботи придбане U-LEAD обладнання. Новий Центр надання адміністративних послуг має запрацювати вже в березні.
Микола ЗАХАРЧЕНКО